Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wat is er aan de hand?

Sandra de Lange
Voor het eerst een column mogen schrijven vind ik best spannend. En dan ook nog met als titel 'Wat is er aan de hand?'. Nou..., toch wel het gevoel van podiumvrees om te beginnen met schrijven.Je handen heb je zowel in het werk als buiten het werk nodig. Werkelijk voor alles gebruik je je handen. Als je daarin beperkt wordt, word je zowel in werk als het dagelijks leven beperkt.
Sandra de Lange
Voor de beperkingen in werk kom je op het spreekuur van de bedrijfsarts. Voor de beperkingen die je thuis ervaart is er een scala aan hulpverleners. Zij kunnen betrokken worden, zodat je zo goed mogelijk met je handen kunt functioneren.Zo zag ik als bedrijfsarts een mevrouw op mijn spreekuur die fulltime bij een productiebedrijf werkt waar ze microscoopglaasjes maken. Mevrouw was met haar rechterduim als rechtshandige in de nieuwe snijmachine voor de microscoopglaasjes terechtgekomen. Hierbij was dusdanig letsel aan haar duim ontstaan dat behandeling in het ziekenhuis nodig was. De beperkingen waren toen ik haar zag nog zó ernstig dat het eigen werk niet mogelijk was, maar wel aangepast werk. Mevrouw wilde heel graag werken.
Ik heb toen toch de arbeidsinspectie ingeschakeld, omdat voor het letsel behandeling in het ziekenhuis nodig was’
Tijdens het spreekuur heb ik de vraag gesteld of er onderzoek naar de machine en toedracht had plaatsgevonden. Mevrouw wist dit niet. Bij navraag aan het casemanagersbureau – waarvoor ik het spreekuur deed – bleek dat het daar ook onbekend was. En men vond mijn vraag vooral ongemakkelijk. Ik kreeg duidelijk
de indruk dat de relatie met de klant belangrijker was dan de veiligheid voor het werken van werknemers.
De gezondheid van werknemers en vooral dat deze veilig kunnen werken is voor mij van belang. Ik heb toen dus toch de arbeidsinspectie ingeschakeld. Dit was nodig omdat er letsel was ontstaan die behandeling in het ziekenhuis behoefde.
Het casemanagersbureau zat tussen werkgever en mij in, maar als ik er nu over nadenk had ik wel de behoefte gehad om in contact te komen met de leidinggevende om over het gebeurde te spreken en ook te achterhalen hoe zij het ervaren hebben. Zo zie je maar weer dat iedereen andere belangen heeft en ook daar is wat ‘mee aan de hand’. De veiligheid van iedereen zou voorop moeten staan, zodat werknemers gezond en veilig kunnen werken. Toch één van de belangrijke pijlers van ons vak.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen
account, maak dan hieronder een account aan.
Lees ook de spelregels.