Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Agressie raakt ons allen

Agressie op de werkvloer is een complex en ingrijpend fenomeen dat ook ons als bedrijfs- en verzekeringsartsen raakt. Het komt in verschillende vormen voor, variërend van non-verbaal tot verbaal en zelfs fysiek. Collega De Lange deelt in haar column hoe agressie niet alleen haarzelf, maar ook haar zoon heeft getroffen. Het illustreert de diepgaande impact die agressie kan hebben, niet alleen op het professionele leven van artsen maar ook op hun persoonlijke omgeving.
Sylvia van der Burg-Vermeulen
Helaas wordt agressie op de werkvloer nog te vaak ondergerapporteerd. Het is van groot belang dat bedrijfs- en verzekeringsartsen worden aangemoedigd en gesteund om agressie te melden. Plaggenborg en collega’s benadrukken dat het begint met het aloude principe van ‘meten is weten’. Goede registratie vormt de basis om de risico’s in kaart te brengen. Een grondige inventarisatie is daarbij cruciaal voor het begrijpen van risico’s én het voorkomen van onveilige situaties.
‘Preventieve aanpak moet hoger op de agenda bij politiek én arbeidsorganisaties!’
De groeiende maatschappelijke aandacht voor geweld tegen hulpverleners, zoals #metoo en intimidatieincidenten in België en Nederland, benadrukt de noodzaak van actie. Werkplekagressie heeft niet alleen gevolgen voor het welzijn van werknemers, maar ook voor de organisaties waarin zij actief zijn. Ik sluit dan ook aan bij de oproep van Van Zitteren en Sorgdrager: een preventieve aanpak moet hoger op de agenda van zowel politiek als arbeidsorganisaties!
Elfi Baillien introduceert in haar bijdrage de Combat Harassment Tool (CHAT) als waardevolle bijdrage om grensoverschrijdend gedrag te inventariseren en aan te pakken. CHAT vormt de basis voor diepgaande gesprekken om risico’s binnen de werkomgeving nader te inventariseren en een stappenplan op te stellen voor het veiliger maken van de werkomgeving.
Bedrijfs- en verzekeringsartsen staan voor de uitdaging om tijdig te reageren op dreigende escalaties en agressie. Hoedeman en De Wit benadrukken het belang van beïnvloedingsstijlen in het consult, terwijl Dupont en Taghon een actieschema bieden om controle te behouden bij confrontaties. Belangrijk hierbij is te beseffen dat men enkel controle heeft over zichzelf, niet over de ander. Het vinden van rust binnen zichzelf is de basis voor effectief omgaan met agressie.

Dit themanummer biedt nog meer waardevolle inzichten en praktische benaderingen om agressie in de praktijk van bedrijfs- en verzekeringsartsen aan te pakken. Hoe krijgen we inzicht in de aard en omvang van agressie? Hoe kunnen we stappen zetten om preventief op te treden? Voor verdere verdieping en praktijkvoorbeelden zien we jullie graag op het 20ste TBV-congres op 13 maart. Samen werken we aan een veiligere en gezondere werkomgeving voor ons allen!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen
account, maak dan hieronder een account aan.
Lees ook de spelregels.