Home 2019

Laatste artikelen

Belastbaarheid/beoordeling; IZP FML

Echte liefde

Het betrof een WIA-herbeoordeling van een 32-jarige vrouw. Zij heeft vanaf haar 18e levensjaar jarenlang een volledige WAJONG-uitkering gehad, maar is later op eigen initiatief gaan werken. Zij belde destijds zelf UWV voor hulp bij re-integratie en vond vervolgens een administratieve functie voor halve dagen. Nadat zij dat werk bijna twee jaar had verricht, meldde zij zich ziek.
Re-integratie

Persoonlijkheidsstoornis en werk: niet altijd een gelukkige combinatie

Burn-outklachten bij mensen lijken toe te nemen, zelfs zodanig dat in de media gesproken wordt van een burn-outepidemie.1 Naast ervaren werkdruk en arbeidsomstandigheden blijkt dat mensen met bepaalde persoonlijkheidseigenschappen zoals de neiging tot perfectionisme2, een groot verantwoordelijkheidsgevoel en de neiging het andere mensen naar de zin te willen maken, gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van burn-outklachten.3
Wet en ethiek

Een complex probleem: patiënt in tweede spoor?

Meegaan met de behandelaar, met de werkgever, of de wet- en regelgeving volgen? Een dilemma kan de bedrijfsarts ervaren als ze betrokken wordt in de beschreven casus door Meesters et al (pagina 27). De bedrijfsarts heeft een zorgtaak (Wet BIG) en moet adviseren in lijn met de Wet verbetering poortwachter. Bij een dilemma is er behoefte aan moreel beraad met collega’s.
Wet en ethiek

Kifid: bemiddeling waar het kan, uitspraak indien nodig

Kifid, het klachteninstituut financiële dienstverlening, behandelt jaarlijks zo’n 3000 klachten van consumenten over financiële producten en diensten van banken, verzekeraars, tussenpersonen en beleggingsadviseurs. Ruim de helft van de klachten gaat over verzekeringen en in een deel daarvan spelen medische aspecten een rol.
Wet en ethiek

Wkkgz wil effectieve en laagdrempelige klachten- en geschillenbehandeling

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) probeert de positie van de cliënt te versterken door de zorgaanbieder te verplichten een effectieve en laagdrempelige opvang en afhandeling van klachten in te richten. De procedures binnen UWV, arbodiensten en bij zelfstandig werkende bedrijfsartsen zijn vergelijkbaar.
Wet en ethiek

Tuchtstress

De laatste jaren is er nationaal maar ook internationaal sprake van een toename van de aandacht voor het welzijn van aangeklaagde dokters. Wat is de impact van een tuchtklacht op hun gemoedstoestand, hun gezondheid, hun functioneren? In dit referaat bespreken we een drietal recente internationale publicaties: twee uit Spanje (Barcelona) en één uit het Verenigd Koninkrijk.
Wet en ethiek

Vernieuwen procedure tuchtrecht noodzakelijk

Geconfronteerd worden met een tuchtprocedure kan negatieve gevolgen hebben zowel zakelijk (klantverlies), emotioneel als voor het persoonlijk functioneren. Dit leidt ertoe dat het tuchtrecht bij professionele zorgverleners zijn doel vaak volledig voorbijschiet.
Wet en ethiek

Tuchtzaken tegen UWV-verzekeringsartsen 2010-2017

Samenvatting Doel: Inzicht verkrijgen in tuchtrechtelijke uitspraken tegen UWV-verzekeringsartsen. Methode:Binnen het domein ‘gezondheidszorg’ werden op de website tuchtrecht.overheid.nl alle uitspraken bekeken die werden gedaan tussen 01-01-2010 en 31-12-2017. Alle uitspraken waarbij uit de tekst van de uitspraak duidelijk werd dat verweerder werkzaam was bij UWV als (verzekerings)arts, werden geïncludeerd. Van deze uitspraken werden diverse kenmerken geanalyseerd.
Wet en ethiek

Tuchtrecht voor de verzekeringsarts werkzaam bij of voor UWV

De Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg hebben als hoofddoel het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de individuele gezondheidszorg. Hierdoor wordt de patiënt beschermd tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen van een zorgverlener. Dit draagt mede bij aan het professionaliseren en optimaliseren van de verzekeringsgeneeskunde. Daarnaast kent het tuchtrecht een tweede doel, namelijk het bestraffen van onprofessioneel gedrag.
Wet en ethiek

Het belang van de Beroepscode

Het werk van de medisch adviseur aan de zijde van de verzekeraar bestaat uit het beoordelen van de gezondheidstoestand van een verzekerde. Het beoordelen gebeurt doorgaans ‘op afstand’, dat wil zeggen zonder zelf fysiek onderzoek te doen, dan wel een gesprek te voeren over diens gezondheidstoestand. Voor tuchtzaken zijn gegronde klachten van verzekerden dan niet de veel voorkomende aanleidingen, zoals onjuiste behandeling, verkeerde diagnose, onvoldoende zorg, grensoverschrijdend gedrag of onheuse bejegening, maar gaan meer om onjuiste rapportages (kader).
Nieuwsbrief