Communicatie

Shared decision making in het spreekuur van de bedrijfsarts

Op TBV-online plaatsen we interessante onderzoeken van aios. Deze keer: Femke van Roosendaal-Bous met haar onderzoek Samen is beter. Of toch niet...?
Communicatie

Interview voorzitters NVAB en NVVG: ‘we willen een vliegend medium’

Webredacteur Jozien Wijkhuijs interviewde de voorzitters van de NVAB en de NVVG, Gertjan Beens en Rob Kok, over het nieuwe jasje van TBV, het nieuwe platform TBV-online en het belang dat de beroepsverenigingen bij de vernieuwing hebben.
Communicatie

Hoofdredacteur Wim Otto: ‘meer interactie tussen de beroepsgroepen’

Webredacteur Jozien Wijkhuijs interviewde TBV-hoofdredacteur Wim Otto over het nieuwe jasje van TBV en het nieuwe platform TBV-online.
Kwetsbare groepen

Herken laaggeletterdheid

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat komt neer op ongeveer 1 op de 6 mensen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden. Dat heeft grote impact op hun persoonlijke leven. Wie niet goed kan lezen, schrijven en/of rekenen, vindt minder snel een baan, […]

Klager boos op bedrijfsarts: klacht ongegrond

Hoewel een bedrijfsarts niet professioneel de medische informatie behorend bij de WIA-aanvraag heeft afgehandeld, is de klacht die de betreffende werknemer aan het regionaal tuchtcollege heeft geformuleerd ongegrond verklaard. Feiten, klacht en verweer en overwegingen van het regionaal tuchtcollege worden hieronder samengevat. Opvallend is de nauwe blik van het tuchtcollege op de geformuleerde klacht terwijl op meerdere punten de professionaliteit te wensen overlaat.

Boekevenement Zinvol Ziek

Lynn Formesyn1 schreef als ervaringsdeskundige het boek Zinvol ziek. TBV was 9 maart 2021 present op een eerste Zoom-boekgesprek en vat de kritiek op en de aanbevelingen voor de Belgische sociale verzekeringsartsen en beleidsmakers samen.

‘Monitor voortdurend je eigen emoties’

Kun je iets vertellen over je achtergrond Stef? Stef Grondman: “Sinds 1990 werk ik in de GGZ-sector, waarvan twintig jaar als psychiater. Aanvankelijk deed ik GGZ-psychiatrie in een psychiatrisch ziekenhuis en op de polikliniek. Daarna heb ik een tijd gewerkt in een derdelijnsvoorziening, een kliniek voor mensen met ernstige angststoornissen. Daarna heb ik dertien jaar […]
Communicatie

Talk to the hand!

Als we de artsen in opleiding zouden vragen een top 5 te maken van lastige patiënten zou deze er ongeveer zo uitzien: patiënten die ja zeggen, maar vervolgens nee doen; patiënten die claimend gedrag vertonen en de arts voor zich willen laten werken; de patiënt die actief in de weerstand gaat tegen het advies of […]
Communicatie

Van inspanning naar ontspanning tijdens lastige momenten met moeilijke mensen

Een situatie of iemand anders wordt moeilijk of lastig wanneer mijn verwachtingen over die situatie of die ander te hoog gespannen zijn. ‘We gaan op weg naar verandering!’, of ‘Wat vorige hulpverleners niet lukte, ga ik nu wel doen’, en ‘Opgeven is geen optie!’. Drie keer hoogmoedige onzin. Want de patiënt heeft misschien hele goede […]

Interviewtechnieken bij de verdenking op simulatie

Verzekeringsartsen vertrouwen er meestal op dat cliënten eerlijk zijn. Als de cliënt aangeeft last te hebben van terugkerende nachtmerries en herbelevingen dan gaan we ervan uit dat dit zo is. Waarom zouden we daaraan twijfelen? Simulatie, het doelbewust liegen en bedriegen door cliënten om er financieel of juridisch voordeel uit te halen, komt waarschijnlijk veel […]

TBV-congres

Communicatie