Home actueel Toetsboek is bedoeld als hulpmiddel voor opleiders en aios

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Toetsboek is bedoeld als hulpmiddel voor opleiders en aios

Avatar
Jozien Wijkhuijs
Dit is een reactie van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) op de open brief van praktijkopleiders over toetsingeisen en de werkdruk die daaruit voortkomt.

De NVAB is blij met de feedback van een aantal ervaren en betrokken praktijkopleiders. Kern van hun betoog is dat het beoordelen van de AIOS meer procesmatig en minder gedetailleerd zou moeten. De formulieren daarvoor worden als ballast ervaren. De NAVB herkent de feedback, in de afgelopen jaren zijn soortgelijke geluiden eerder bij de NVAB binnengekomen. Ook op de invitational conference, die de NVAB op 4 februari 2020 heeft georganiseerd met als doel het landelijk opleidingsplan (LOP) en toetsboek tussentijds te evalueren, kwam dit signaal naar voren. We nemen het ook serieus; het afgelopen halfjaar is een werkgroep van praktijkopleiders en aios bezig geweest om het toetsboek, behorend bij het LOP, te herzien.

Los van die herziening, waarover hieronder meer, is het ook belangrijk een misverstand uit de weg te ruimen. Een misverstand dat ook de briefschrijvers parten lijkt te spelen. De gedetailleerde beoordelingsformulieren zijn geen verplichte invuloefeningen! Voorop staat dat het toetsboek en de formulieren die daarin staan, bedoeld zijn als hulpmiddel voor zowel de praktijkopleider als de aios om de bekwaamheid van de aios op de twee kritische beroepsactiviteiten te beoordelen. De criteria die worden opgesomd bij iedere opdracht zijn een ondersteuning bij een (eenduidige) beoordeling, bedoeld om de praktijkopleider in staat te stellen de aios gestructureerd feedback te geven en eigen geschreven feedback toe te voegen. Het voordeel voor de aios van deze formulieren is dat die direct kan zien welk niveau er verwacht wordt in de opdracht.

Daarnaast geldt dat de beoordelingscriteria vooral als checklist dienen. Dit betekent dat:

– Niet alle criteria altijd allemaal relevant zijn (en dus ook niet allemaal hoeven te worden ‘gescoord’)
– Welke criteria relevant zijn afhankelijk is van de focus van de opdracht en de leerbehoeften van de aios
– Het vooral gaat om het geven van narratieve feedback

Hiermee is het toetsboek juist niet gericht op een overdaad aan controle en bureaucratie, maar op een uniforme, op maat van de aios en de opdracht gesneden beoordeling door de praktijkopleider.

De formulieren die in het toetsboek zijn opgenomen, worden nu qua lay-out aangepast, opdat ze beter ondersteunen bij het beoogde, bovenstaand beschreven, gebruik. Daarnaast zet de NVAB zich in om te zorgen dat zowel in de opleiding van aios, als in de scholing van praktijkopleiders het juiste gebruik van het toetsboek wordt uitgedragen.

In 2022 zal het landelijk opleidingsplan voor de eerste keer worden geactualiseerd. Dan herijken we de kritische beroepsactiviteiten waarop een aios beoordeeld wordt. Niet alleen de manier waarop we activiteiten beoordelen, ook de activiteiten zelf houden we periodiek tegen het licht. De NVAB verwelkomt daarbij de verdere samenwerking met de praktijkopleiders die deze brief hebben opgesteld.

Jacqueline Gerritsen, projectleider Visitatie en Opleiding & onderwijs
Gijbert van Lomwel, directeur NVAB

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.